Sukob interesa u javnim nabavkama – za tnd.ba piše ovlašteni trener AJN BiH Admir Ćebić

  • Stvarni sukob interesa – uključuje sukob između javnih dužnosti i privatnih interesa javnih zvaničnika, u kojima javni zvaničnik ima privatni interes koji može neprimjereno uticati na učinak njegovih zvaničnih dužnosti i obaveza.
  • Prividni sukob interesa – postoji u situacijama kada se čini da privatni interes javnog zvaničnika može neprimjereno uticati na učinak njegovih dužnosti, ali se istinski to ne dešava.
  • Potencijalni sukob interesa – postoji kada javni službenik ima privatne interese koji su takvi da bi do sukoba interesa došlo ako bi se službenik u budućnosti uključio u relevantne (tj. konfliktne) službene odgovornosti.

Sukob interesa i javne nabavke

  1. ako predstavnik ugovornog organa istodobno obavlja upravljačke poslove u privrednom subjektu;
  2. ako je predstavnik ugovornog organa vlasnik poslovnog udjela, dionica odnosno drugih prava na osnovu kojih učestvuje u upravljanju, odnosno u kapitalu toga privrednog subjekta sa više od 0,5 %.

Predstavnikom ugovornog organa u tom smislu smatra se:

  1. rukovodioc, te član upravnog, upravljačkog i nadzornog organa ugovornog organa;
  2. član komisije za javnu nabavku;
  3. druga osoba koja je uključena u provođenje ili koja može utjecati na odlučivanje ugovornog organa u postupku javne nabavke.

Ugovorni organ, na osnovu izjava svojih predstavnika:

  • na svojim internet stranicama objavljuje popis privrednih subjekata s kojima je predstavnik ugovornog organa, ili s njim povezane osobe, u sukobu interesa ili obavještava da takvi subjekti ne postoje, te isti ažuriraju bez odgađanja ako nastupe promjene (ako ugovorni organ nema vlastite internet stranice, popis objavljuje na internet stranici osnivača),
  • u tenderskoj dokumentaciji o nabavci za pojedini postupak javne nabavke navodi popis privrednih subjekata s kojima je predstavnik ugovornog organa u sukobu interesa ili navodi da takvi subjekti ne postoje.
  • identifikovati rizična područja u kojima postoji mogućnost za sukob interesa,
  • osigurati jasan i realan opis onih okolnosti i odnosa koji dovode do situacija u kojima se pojavljuje sukob interesa,
  • uspostaviti postupanje za identifikaciju, prevladavanje i rješavanje situacija u kojima se pojavljuje sukob interesa,
  • uspostaviti jasna pravila o tome šta se očekuje od zaposlenih u slučajevima sukoba interesa.

Pored odredbi o sukobu interesa koje se odnose na rukovodioce, članove upravnog, upravljačkog i nadzornog organa ugovornog organa, članova komisije za javnu nabavku i drugih osoba koje su uključene u provođenje postupka ili koja može utjecati na odlučivanje ugovornog organa u postupku javne nabavke, Pravilnik o uspostavljanju i radu komisije za nabavke („Službeni glasnik BiH“, br. 103/14 i 49/23) sadrži posebne odredbe o sukobu interesa za članove komisije. Naime, član 7. pomenutog Pravilnika propisuje da prilikom imenovanja komisije, ugovorni organ vodi računa da u komisiju ne imenuje osobe koje bi mogle biti u direktnom ili indirektnom sukobu interesa koji je u vezi s konkretnim postupkom javne nabavke. U komisiju ne mogu biti imenovane odgovorne osobe koje na bilo koji način donose odluke vezane za postupak javne nabavke ili iste odobravaju. Obaveza je člana komisije da tokom cijelog postupka nabavke prijavi postojanje mogućeg sukoba interesa ugovornom organu radi isključenja iz daljnjeg rada komisije i imenovanja zamjenskog člana. Prije početka rada, svaki član komisije, sekretar i stručnjak angažovan izvan ugovornog organa, potpisuje izjavu o nepristranosti i povjerljivosti, te nepostojanju sukoba interesa, u skladu s članom 11. Zakona, odnosno da je upoznat sa odredbama člana 52. Zakona – da je upoznat sa obavezom da je tokom cijelog postupka rada u komisiji dužan prijaviti mogući sukob interesa i tražiti isključenje iz rada komisije. Ukoliko neko od imenovanih članova komisije ili sekretar utvrdi da zbog mogućeg sukoba interesa nije podoban za učestvovanje u određenom postupku javne nabavke, dužan je o tome obavijestiti ugovorni organ i s obrazloženjem zatražiti izuzeće – u tom slučaju se imenuje zamjenski član komisije.

  • direktno ili indirektno utvrđivanje kupovnih i prodajnih cijena ili bilo kojih drugih trgovinskih uslova,
  • ograničavanje i kontrolu proizvodnje, tržišta, tehničkog razvoja ili ulaganja,
  • podjelu tržišta ili izvora snabdijevanja,
  • primjenu različitih uslova za identične transakcije s drugim privrednim subjektima, dovodeći ih u nepovoljan položaj u odnosu na konkurenciju,
  • zaključivanje takvih sporazuma kojima se druga strana uslovljava da prihvati dodatne obaveze koje po svojoj prirodi ili običajima u trgovini nisu u vezi sa predmetom sporazuma.

Zaključno

U nastojanjima za etičkim ponašanjem, integritetom i poštenim poslovanjem, zaposleni:

  • će tretirati privredne subjekte na jednak način,
  • neće tražiti, niti primati „ličnu korist“,
  • će čuvati povjerljivost osjtljivih informacija,
  • će manifestovati najviše standarde profesionalnosti,
  • će poslovati sa privrednim subjektima na pošten i nepristrasan način, koji neće dozvoljavati sukob interesa,
  • će davati svim privrednim subjektima i ponuđačima iste informacije i jednake mogućnosti.