Imajući u vidu da je Agencija za javne nabavke BiH (u daljem tekstu: „Agencija“) došla do saznanja da postoji tendencija pojedinih ugovornih organa da izdavanje potvrde o uredno izvršenim ugovorima, definisane u članu 48. stav (2) i (3) Zakona o javnim nabavkama (u daljem tekstu: „Zakon“), uslovljavaju uplatom takse u određenom novčanom iznosu, to Agencija u daljem tekstu iznosi načelno mišljenje o istom.
Naime, članom 48. stav (2) Zakona propisano je da ako ugovorni organ zahtijeva dokaz o uredno izvršenim ugovorima, taj dokaz se podnosi u formi spiska izvršenih ugovora uz potvrdu o njihovoj realizaciji koju daje druga ugovorna strana, a u slučaju da se takva potvrda iz objektivnih razloga ne može dobiti od ugovorne strane koja nije ugovorni organ, važi izjava privrednog subjekta o uredno izvršenim ugovorima, uz predočavanje dokaza o učinjenim pokušajima da se takve potvrde obezbijede, dok je stavom (3) istog člana definisano šta predmetna potvrda mora da sadrži (naziv i sjedište ugovornih strana ili privrednih subjekata, predmet ugovora, vrijednost ugovora, vrijeme i mjesto izvršenja ugovora i navodi o uredno izvršenim ugovorima).
Koliko je uočljivo, normama iz člana 48. Zakona nije propisana bilo kakva taksa za izdavanje potvrde o uredno izvršenim ugovorima, niti je vidljivo da navedeni član Zakona pruža osnov ugovornim organima za definisanje i naplatu bilo kakve takse za izdavanje date potvrde.
Dalje, članom 3. Zakona određeni su opšti principi sistema javnih nabavki na način da je ugovorni organ dužan da postupa transparentno, da se u postupku javne nabavke prema kandidatima/ponuđačima ponaša jednako i nediskriminirajuće, uz osiguranje pravične i aktivne konkurencije, s ciljem najefikasnijeg korištenja javnih sredstava u vezi s predmetnom nabavke i njegovom svrhom, a koji opšti principi se primjenjuju i poštuju i u postupku pravne zaštite. Ova odredba, između ostalog, zahtijeva da ugovorni organi preduzmu sve potrebne mjere kako bi se osigurala pravična i aktivna konkurencija među potencijalnim dobavljačima, uz ostvarivanje jednakog tretmana, nediskriminacije i transparentnosti.
Dakle, stav Agencije je da se taksa za izdavanje potvrde o uredno izvršenim ugovorima ne bi trebala naplaćivati iz razloga što Zakon o javnim nabavkama ne pruža osnov za takvo postupanje i što bi se takvim traženjem mogli ugroziti zahtjevi osnovnih principa iz člana 3. Zakona.
Preuzeto sa: https://www.javnenabavke.gov.ba/bs-Latn-BA/news/381/nacelno-misljenje-o-naplacivanju-takse-na-potvrde-o-uredno-izvrsenim-ugovorima-clan-48-stav-2-i-3-zakona-o-javnim-nabavkama-sluzbeni-glasnik-bi-h-broj-39-14-i-59-22