Kako je u praksi uočeno da kandidati/ponuđači iz Bosne i Hercegovine, u vezi sa članom 45. stav (2) tačka a) Zakona o javnim nabavkama („Službeni glasnik BIH“, br. 39/14 i 59/22) – u daljem tekstu: Zakon, dostavljaju dva uvjerenja: 1. uvjerenje Suda BIH u kojem je navedeno da se odnosi na sva krivična djela iz člana 45. stav (1) tačka a) Zakona i 2. uvjerenje suda prema sjedištu kandidata/ponuđača (npr. općinski ili osnovni sud) u kojem je npr. navedeno da se pred tim sudom za pravno lice ne vodi krivični postupak, niti je izrečena pravosnažna presuda kojom je osuđeno za krivično djelo prevare, te da o drugim činjenicama iz člana 45. stav (2) tačka a) Zakona, a koja se odnose na krivična djela organizovanog kriminala, korupciju i pranje novca taj sud ne vodi službenu evidenciju, bilo je potrebno zauzeti/objaviti ovaj načelni stav.
Članom 45. stav (1) tačka a) Zakona definisano je da „Ugovorni organ, izuzev u slučajevima iz člana 21. stav (1) tačka d) i člana 22. stav (1) tačka d) ovog zakona, dužan je odbaciti zahtjev za učešće ili ponudu ako:
a) je kandidat/ponuđač u krivičnom postupku osuđen pravosnažnom presudom za krivična djela organiziranog kriminala, korupciju, prevaru ili pranje novca, u skladu s važećim propisima u Bosni i Hercegovini ili zemlji u kojoj je registriran;“.
Članom 45. stav (4) Zakona definisano je da „Kandidat/ponuđač u svrhu dokaza o ispunjavanju uslova iz stava (1) ovog člana dužan je dostaviti izjavu ovjerenu kod nadležnog organa, u formi i na način koji propisuje Agencija podzakonskim aktom.“
Članom 45. stav (2) tačka a) Zakona definisano je da „Kandidat/ponuđač kojem bude dodijeljen ugovor obavezan je dostaviti sljedeće dokumente kojima će potvrditi da se slučajevi navedeni u stavu (1) ovog člana ne odnose na njega:
a) uvjerenje nadležnog suda kojim dokazuje da u krivičnom postupku nije izrečena pravosnažna presuda kojom je osuđen za krivično djelo učešća u kriminalnoj organizaciji, za korupciju, prevaru ili pranje novca;“.
Članom 72. stav (3) tačka a) Zakona definisano je da „Ugovorni organ dostavlja prijedlog ugovora onom ponuđaču čija je ponuda po rang- listi odmah nakon ponude najuspješnijeg ponuđača, u slučaju da najuspješniji ponuđač:
a) propusti dostaviti originale ili ovjerene kopije dokumentacije iz čl. 45. i 47. ovog zakona, ne starije od tri mjeseca od dana dostavljanja ponude ili zahtjeva za učešće, u roku koji odredi ugovorni organ;“.
Kako se u praksi bilo javilo pitanje nadležnosti suda koji izdaje naprijed navedeno uvjerenje iz člana 45. stav (2) tačka a) Zakona, odnosno da li ga izdaje Sud BiH ili mogu i drugi sudovi u Bosni i Hercegovini, Agencija za javne nabavke se obratila Sudu BiH aktom br: 01-02-1-1083-3/19 od 14.05.2019. godine sa pitanjem: “Da li je za ispunjenje ovog uslova iz člana 45. stav (1) tačka a) Zakona, a u vezi sa stavom (2) tačkom a) iste odredbe Zakona, neophodno da potencijalni kandidat/ponuđač kumulativno dostavi potvrdu Suda BiH i potvrdu suda prema sjedištu pravnog lica odnosno kandidata/ponuđača?”.
Sud BiH je svojim aktom od 21.05.2019. godine, obavijestio Agenciju da je u cilju urednosti ponuda, a prema članu 45. stav (1) tačka a), u vezi sa stavom (2) tačka a) istog člana Zakona, neophodno da svaki kandidat/ponuđač kumulativno dostavi potvrdu Suda BiH i potvrdu suda prema sjedištu pravnog lica, odnosno kandidata/ponuđača, iz razloga što nije definisan Jedinstveni registar na nivou Bosne i Hercegovine, u koji bi se upisivale pravosnažne presude za osuđene za krivična djela organizovanog kriminala, korupcije, prevare i pranja novca.
S tim u vezi, neophodno je da ugovorni organ u tenderskoj dokumentaciji propiše obavezu za kandidate/ponuđače da, u smislu odredbi člana 45. stav (1) tačka a), u vezi sa stavom (2) tačka a) iste odredbe Zakona, dostave uvjerenje i Suda BiH i suda prema sjedištu pravnog lica, odnosno kandidata/ponuđača.
Dakle, kandidat/ponuđač iz Bosne i Hercegovine je dužan da vezano za primjenu člana 45. stav (2) tačka a) Zakona dostavi:
1. uvjerenje izdato od strane Suda BiH i
2. uvjerenje izdato od strane suda nadležnog prema sjedištu kandidata/ponuđača,
iz kojih uvjerenja je, kada se ista zajednički i zbirno posmatraju, vidljivo da se odnose na sva krivična djela iz člana 45. stav (1) tačka a) Zakona i kojim uvjerenjima se, kada se ista zajednički i zbirno posmatraju, potvrđuje da kandidatu/ponuđaču iz Bosne i Hercegovine u krivičnom postupku nije izrečena pravosnažna presuda kojom je osuđen za krivično djelo učešća u kriminalnoj organizaciji, za korupciju, prevaru ili pranje novca.
Ovo bi u praksi značilo da je prihvatljivo da kandidat/ponuđač iz Bosne i Hercegovine dostavi dva uvjerenja: 1. uvjerenje Suda BIH u kojem je navedeno da se odnosi na sva krivična djela iz člana 45. stav (1) tačka a) Zakona i 2. uvjerenje suda prema sjedištu kandidata/ponuđača (npr. općinski ili osnovni sud) u kojem je npr. navedeno da se pred tim sudom za pravno lice ne vodi krivični postupak, niti je izrečena pravosnažna presuda kojom je osuđeno za krivično djelo prevare, te da o drugim činjenicama iz člana 45. stav (2) tačka a) Zakona, a koja se odnose na krivična djela organizovanog kriminala, korupciju i pranje novca taj sud ne vodi službenu evidenciju, obzirom da kada se ova dva uvjerenja zajednički i zbirno posmatraju, iz istih je vidljivo da kandidatu/ponuđaču iz Bosne i Hercegovine u krivičnom postupku nije izrečena pravosnažna presuda kojom je osuđen za krivično djelo učešća u kriminalnoj organizaciji, za korupciju, prevaru ili pranje novca, a u skladu sa članom 45. stav (2) tačka a) Zakona.
Preuzeto sa: https://www.javnenabavke.gov.ba/bs-Latn-BA/news/376/nacelni-stav-vezan-za-primjenu-clana-45-stav-2-tacka-a-zakona-o-javnim-nabavkama